Mazda

In Willebroek bevindt zich Mazda Motor Logistics Europe (MLE). Een logistiek distributiecentrum dat onderdelen levert aan 2.300 Mazdaverdelers in Europa via 22 nationale verkooporganisaties. Ook voor IT en financiële dienstverlening kunnen de nationale invoerders bij MLE terecht. Voor het bouwen van softwareoplossingen werkt Mazda met Oracle- en Java-technologie en hecht het ook steeds meer belang aan mobile. De Mazda-omgeving sluit dus perfect aan bij drie sterke pijlers binnen de Contribute Groep. Wij vroegen meer uitleg aan Jef Oltenfreiter en Bram Bruneel, respectievelijk Manager IS Development en Java team lead bij MLE in Willebroek.

 

Het Single Sign On project

Oorspronkelijk is het project begonnen vanuit de idee om voor al onze applicaties, voornamelijk eigen ontwikkelingen in java, een Single Sign On (SSO) te voorzien. Nadat we dit hadden geïmplementeerd, is vanuit Mazda Corporation, ons moederbedrijf, de beslissing genomen nieuwe ontwikkelingen zoveel mogelijk met Oracle producten, en dan liefst nog pakketten, te doen.

Het zou natuurlijk compleet onlogisch zijn om twee Single Sign On modules te voorzien, de bestaande voor onze java-applicaties en een tweede voor de oracle applicaties. Migratie van de bestaande applicaties naar Oracle was ook geen optie wegens te duur en te riskant. Daarom hebben we besloten een link te leggen van de Oracle SSO naar de Mazda SSO die master is. Zo is ons project dus geëvolueerd tot een integratieproject met een unieke, complexe architectuur.

Om dit hele verhaal in goede banen te leiden hadden we zelf niet de nodige specialisten in huis.

Case_Mazda-2Contribute heeft ons op eigen initiatief in een soort van presales fase geholpen om samen met hun specialisten tot de best mogelijke oplossing te komen.

Huidige stand van zaken:

Het is een project met heel wat uitdagingen. We combineren heel wat verschillende technologiëen in één development track waardoor je teams met verschillende expertise nodig hebt. Er zijn dus meer challenges dan je in een klassiek project verwacht. Er zijn gewoon veel meer variabelen en omgevingsfactoren die meespelen. Maar toch verloopt het project over het algemeen zeer goed en we hebben toch al enkele successen kunnen boeken. Het Siebel e-dealer project is een voorbeeld dat we goed hebben kunnen opleveren en met OBI EE zitten we in de UAT fase. Hier hebben we de SSO effectief gekoppeld en streven we ernaar om binnen afzienbare tijd in productie te gaan. Op latere datum volgen dan E-business Suite (EBS) en Oracle Transport Manager (OTM).

Oracle als strategische keuze

Mazda Corporation heeft een Unlimited License Agreement (ULA) met Oracle. De corporate strategy bepaalt dat we voor nieuwe implementaties gestructureerde totaaloplossingen moeten voorzien. Met andere woorden, als er een pakket bestaat dat aan onze businessbehoeften voldoet, zullen we een pakketimplementatie doen. Als er dan nog specifieke automotive

Case_Mazda-5

“Contribute heeft er alles aan gedaan om onze behoeften te begrijpen om er vervolgens telkens proactief op in te spelen.”

processen zijn die niet worden voorzien in een totaaloplossing zullen we zelf een oplossing ontwikkelen. Vanuit Mazda Corporation is er besloten om te werken met geuniformiseerde Oracle systemen waarbij de Oracle-pakketten een sterke meerwaarde hebben voor grote ondernemingen. Deze wereldwijde strategie sijpelt door naar de regio’s.

Net zoals er vanuit het Corporate niveau is beslist om met Oracle te gaan werken en deze beslissing nu ook regionaal is doorgevoerd, kan het ook in de omgekeerde richting werken. Zo hebben we bij MLE recent Oracle Exalogic en Exadata aangekocht. We willen hier zoveel mogelijk van onze data in onderbrengen. In een eerste fase zullen we onze volledige Oracle-stack er in onderbrengen en vervol- gens onze legacy applicaties. Dit is momenteel een uniek geval vanuit Mazda Motor Logistics Europe (MLE), maar als het een succes blijkt te zijn, is de kans groot dat andere regio’s zoals Amerika of Azië deze manier van werken in de toekomst zullen overnemen. De verschillende regio’s zitten namelijk regelmatig samen voor overleg en het delen van kennis.

Partnership in wederzijds vertrouwen

Mazda wil werken met sterke betrouwbare partners. We werken nu al twee jaar samen met Contribute. Het partnership dat we hebben uitgebouwd is heel productief. Contribute denkt mee met de klant, betrekt de klant via workshops, seminaries en events en voorziet steeds in de behoeften van onze business. Daarbij doen ze presales op eigen initiatief en tonen steeds weer echte toewijding. Ze hebben er alles aan gedaan om onze behoeften te begrijpen om er vervolgens telkens proactief op in te spelen. Dit heeft een enorme toegevoegde waarde.

Naast Oracle hebben we bijvoorbeeld ook voor onze java-applicaties met Contribute een sterke band kunnen uitbouwen. Hier hebben we consultants op onze belangrijke operationele applicaties voor speficieke busines departe- menten ingeschakeld. Het gaat hier om echte ontwikkelaars die het vroegere tweede ontwikkelingsdepartement vanuit Leverkusen naar hier hebben meeverhuisd om zo tot één centraal IT departement te komen.

Mazda denkt op lange termijn en Contribute heeft herhaal- delijk bewezen deze visie mee te ondersteunen. Dat is voor ons heel belangrijk. Er staan bij Mazda nog heel wat uitdagende projecten op stapel. Met Contribute Group als partner gaan we deze met alle vertrouwen aan.

Mazda werkt samen met Contribute Groep aan het Single Sign On (SSO) programma met als voornaamste uitdaging de integratie van diverse Oracle producten in het bestaande SSO-systeem. Hiervoor bouwde Contribute een identity access management tussenlaag met gebruik van Oracle Virtual Directory en Oracle Access Manager (OAM). Alle toepassingen zijn nu via één enkel inlogscherm bereikbaar en achterliggend is er een uniform platform gecreeërd waar toekomstige applicaties en externe producten via SSO aan kunnen worden gekoppeld.

Case_Mazda-4