Bebold

Contribute beheert maatwerkapplicatie Be Bold op OCI

Geautomatiseerde en gepersonaliseerde communicatie via sms ondersteunt de marketingcampagnes die Be Bold voor zijn klanten uittekent. Contribute ondersteunde BeBold bij het bouwen van – de SMS Connector – als extensie van Oracle Eloqua. Tegelijk zorgt Contribute voor de hosting, de monitoring en het onderhoud van de toepassing op Oracle Cloud Infrastructuur.

Be Bold is gespecialiseerd in strategische marketing, digitale marketing en marketing automation. Klanten van het Antwerpse marketingbedrijf zijn onder meer Eneco, Mazda, CM en de VUB. “We ontwikkelen een digitale marketingstrategie voor onze klanten”, zegt projectmanager Emily Lippens. “We implementeren daarbij de nodige tools, helpen de klant er campagnes mee ontwikkelen, staan in voor opleiding, etc.” Eén van de tools waar Be Bold doorheen de jaren een ruime ervaring mee heeft uitgebouwd, is Oracle Eloqua Marketing Automation.

Op vraag van Be Bold ontwikkelde Contribute een tool op maat: de Be Bold SMS Connector die nadien door het team van Be Bold verder aangepast is geweest. Concreet gaat het om een applicatie die fungeert als een extensie voor Oracle Eloqua. “Als een klant een marketingflow uitstippelt in Oracle Eloqua, kan je die zo heel makkelijk sms als extra kanaal inzetten”, legt Emily Lippens uit.

Dynamische communicatie

Marketing automation is erop gericht marketingacties zo veel mogelijk geautomatiseerd te laten verlopen. Een eenvoudig voorbeeld legt uit hoe de SMS Connector in dat verband werkt. Stel: je ziet een leuk item op een webshop, plaatst het in je winkelmandje, maar rekent niet meteen af. Op dat moment komt de geautomatiseerde marketingflow in actie. Na één dag stuurt het systeem een e-mail om je eraan te herinneren dat er een product in je winkelmandje wacht. Blijft die e-mail een dag ongelezen, dan kan de flow er onder andere in voorzien om je via een ander kanaal aan te spreken. Maar dat kan via 100 manieren, niet enkel via een ander kanaal. Je kan ook bijv. met een wait step enkele dagen later nog een mail versturen als reminder.

Een ander populair toepassingsgebied van de SMS Connector is dat van evenementen en seminaries. “Via sms’en houden de organisatoren de deelnemers op de hoogte: ‘De volgende sessie begint over 15 minuten’, of ‘Wat vond u van de presentatie?’, met een link naar een evaluatieformulier.”

Via de Be Bold SMS Connector zetten bedrijven een dynamische, gepersonaliseerde communicatie met hun klanten op. “Het is een heel directe manier van communiceren,” zegt Emily Lippens, “wat leidt tot een hogere graad van klantentevredenheid en een versterking van het merk.” De applicatie laat Be Bold toe de concrete communicatie via Oracle Eloqua – normaal gezien via e-mail en sociale media – uit te breiden met sms als extra kanaal.

Applicatie zonder zorgen

In eerste instantie hostte Be Bold de SMS Connector zelf op Oracle Cloud. “Maar uiteindelijk is het beheer en het onderhoud van het technische luik van de applicatie niet onze corebusiness”, vervolgt Emily Lippens. “Toen er enkele issues waren met de beschikbaarheid van de toepassing, was duidelijk dat we hiervoor beter een specialist konden inschakelen.”

Daarom klopte Be Bold opnieuw bij Contribute aan, dit keer met de vraag om het hele technische beheer van de SMS Connector over te nemen.

Contribute migreerde de Be Bold SMS Connector naar Oracle Cloud Infrastructure (OCI). Om optimaal van die nieuwe cloudinfrastructuur gebruik te kunnen maken, paste Contribute de architectuur voor de applicatie aan. Zowel de applicatieserver als de database bevinden zich nu op OCI. “Ontzorging is hier het trefwoord”, zegt Emily Lippens. “Contribute staat in voor het hele technische plaatje. Wij maken gebruik van de SMS Connector onder de vorm van een managed service.”

Alles wat daar achter de schermen bij komt kijken – van de continue monitoring tot de installatie van de security patches – laat Be Bold met een gerust hart aan Contribute over. De geleverde diensten omvatten onder meer de monitoring van de infrastructuur, van de database en van de beschikbaarheid en responstijd van de website. Iedere nacht wordt er bovendien standaard een back-up genomen van de database.

Emily Lippens, projectmanager bij Be Bold:

“We bieden onze klanten met de SMS Connector een krachtig extra communicatiekanaal aan. Het technische beheer achter de schermen laten we met een gerust hart aan Contribute over.”

Voorspelbare kosten

De formule van de managed service biedt Be Bold op twee manieren voordeel. Enerzijds kan het bedrijf zich voluit op zijn corebusiness focussen: werk maken van de digitale marketingstrategie van zijn klanten en de bijhorende marketing automation. Is daarbij nood aan sms als communicatiekanaal, dan is de SMS Connector daarvoor onmiddellijk beschikbaar.

Anderzijds laat de formule van de managed service Be Bold toe de SMS Connector niet als een investering, maar als een operationele en voorspelbare kostenpost te beschouwen. Dat maakt het voor het bedrijf heel makkelijk om een duidelijk zicht te behouden op de kosten van de applicatie. Dat vereenvoudigt tegelijk de prijszetting voor het gebruik van de SMS Connector door klanten.

Om kosten te besparen verving Contribute de Weblogic cloud service door een OCI Compute met een eigen Tomcat application server. Dit is voordeliger, aangezien de nieuwe OCI cloud weblogic service werd duurder op de OCI cloud.

Resultaat

De SMS Connector draait intussen ongeveer een jaar zonder enig probleem op OCI. “De omgeving is correct geschaald om gelijktijdig verschillende klanten te kunnen bedienen”, besluit Emily Lippens. “Wanneer dat in de toekomst nodig zou zijn, dan kunnen we via Contribute heel makkelijk opschalen. En wie weet combineren we de SMS Connector op termijn ook met andere tools voor marketing automation.”