Intris

Contribute Case: Intris

Twintig jaar geleden werd Intris opgericht als een softwareleverancier, inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een allround logistieke software- en serviceprovider. Intris biedt innovatieve, gebruiksvriendelijke en transparante technologische oplossingen voor alle schakels in de logistieke keten. Verder verstrekt Intris advies en verzorgt het ook aanverwante diensten als integratie en herstel. Intris is marktleider in België en een respectabele speler in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Gedreven door een geloof in partnerschap, ontwikkelt Intris proactief logistieke applicaties. TRIS, het paradepaardje, is een businessapplicatie met rapportagemogelijkheden. Het biedt een brede waaier aan logistieke functies, ontwikkeld op basis van de nauwe relaties die Intris met haar klanten onderhoudt.

Om zich te wapenen tegen de steeds veranderende behoeften in de logistieke sector wil Intris haar applicatie naar een ongezien niveau tillen. Als Oracle partner is Contribute de aangewezen partij om Intris hierin bij te staan.

Concept & oplossing

Heel wat logistieke dienstverleners gebruiken de TRIS-applicatie, dit resulteert in veel noden en vereisten. Om de gebruiksvriendelijkheid van de toepassing een serieuze boost te geven, willen we een eigentijdse look en feel en een intuïtieve interface creëren. De app moet verschillende talen ondersteunen en gebruikers hoeven niet langer verschillende schermen te openen om de toepassing te gebruiken.

Om TRIS-gebruikers de investering in geschikte IT-infrastructuur te besparen, lanceren we TRIS in de cloud. Zo zijn de gebruikers niet meer afhankelijk van één bepaald besturingssysteem en is de applicatie altijd en overal toegankelijk zijn.

Om op nieuwe behoeften in een evoluerende logistieke markt in te spelen, oriënteren we TRIS meer op processen, maken we de toepassing gemakkelijk aanpasbaar en zorgen we voor een eenvoudige integratie met systemen van derden, zoals boekhoudsoftware en customer relationship management (CRM) systemen.

Verder willen we Intris aan de hand van een gestandaardiseerd platform in staat stellen de ontwikkeling van applicaties en gespecialiseerde logistieke features te versnellen.

Om alle Intris-medewerkers zo snel mogelijk de juiste kennis bij te brengen, organiseert Contribute aangepaste trainingen en zet die kennisoverdracht verder met on-the-job coaching. Daarnaast introduceren we de Scrum methodiek en staan in voor testing en ondersteuning van de geïmplementeerde softwarearchitectuur.

Resultaat en toekomst

2500 TRIS-gebruikers, waaronder wereldwijde logistieke beheerders en douane coördinatoren, werken nu meer efficiënt door middel van een aantrekkelijke, meertalige en procesgeoriënteerde, web-based user interface (UI). Waar vroeger tot zeven verschillende schermen actief waren, gebruikt de app nu één venster. Het gebruik van Oracle ALTA UI heeft de klantentevredenheid drastisch verbeterd en verkleint de opstap naar nieuwe internationale markten.

De introductie van het Oracle Application Development Framework en Oracle ALTA UI laat het developmentteam van Intris toe om herbruikbare modules en code te gebruiken. Dit resulteert in een tijdswinst van 80% bij de ontwikkeling van gespecialiseerde functionaliteiten.

Naast de immense verbeteringen op vlak van UI en tijdswinst hebben we TRIS getransformeerd tot een cloudapplicatie.  De geïntegreerde Oracle cloudoplossing biedt gebruikers een grotere flexibiliteit door de TRIS-applicatie op elk besturingssysteem toegankelijk te maken, wereldwijd en 24/7. Sterke prestaties, optimale beschikbaarheid en onbeperkte schaalbaarheid van het computervermogen zijn essentiële pro’s voor een toepassing in de bedrijvige logistieke sector.

Ook het kostenplaatje evolueert positief als gevolg van dit cloudmodel. Gebruikers moeten niet meer instaan voor een investering van de aangewezen IT-infrastructuur. Daarnaast ontstaat er een aanzienlijke besparing op de licentiekosten. Het geïntegreerd model voor Oracle softwarelicenties genereert na twee jaar een return on investment. Verder groeit de cumulatieve besparing tot 150% na vier en 240% na vijf jaar. 

Ook wat de functionaliteiten betreft speelt TRIS nu op een heel ander niveau. Oracle SOA Suite vereenvoudigt de integratie met meer dan 100 externe systemen. Het gaat hier om CRM-systemen, transport- en financiële software, douane management software of andere technologieën. Verder zijn de maatregelen voor toekomstige integraties met slimme apparaten, sensoren en andere Internet-of-Things (IoT) technologieën ook reeds getroffen.

Tot slot is de rapportering van TRIS geüpdatet. Via de geïntegreerde Oracle Business Intelligence Publisher voorzien we gebruikers zowel van vooraf gedefinieerde als ad hoc rapporten in een verscheidenheid van formaten voor realtime en strategische inzichten. Bovendien kan je de interfaces zo vormgeven en aanpassen dat de prioritaire bedrijfsbehoeften steeds zijn geduid.

Wat betreft businessapplicaties in de logistieke sector is Contribute ervan overtuigd dat de verbeteringen aan de TRIS-applicatie een nieuwe standaard zetten. Zowel op vlak van gebruiksvriendelijkheid, rapportage, integratiemogelijkheden, tijdswinst en kostenefficiëntie vonden doorslaggevende optimalisaties plaats.